Shantideva - Bodhisattva Way Of Life - Chapter 1 


Source: http://www.lotsawahouse.org/bo/indian-masters/shantideva/bodhicharyavatara-1

Translation: https://studybuddhism.com/en/tibetan-buddhism/original-texts/sutra-texts/engaging-in-bodhisattva-behavior/the-benefits-of-bodhichitta --Alex Berzin


༄༅། །བྱང་ཆུབ་སེམས་དཔའི་སྤྱོད་པ་ལ་འཇུག་པཞེས་བྱ་བ་བཞུགས་སོ། །

Bodhisattva’s Way of Life


༄༅། རྒྱ་གར་སྐད་དོུ་ྷི་ཏྭ་རྻ་་ཏཱ་ར། 

In the language of India: Bodhicaryāvatāra.


བོད་སྐད་དུབྱང་ཆུབ་སེམས་དཔའི་སྤྱོད་པ་ལ་འཇུག་པ

In the language of Tibet:  (changchub sempé chöpa la jukpa)


སངས་རྒྱས་དང་བྱང་ཆུབ་སེམས་དཔའ་ཐམས་ཅད་ལ་ཕྱག་འཚལ་ལོ

Homage to the buddhas and bodhisattvas!


བདེ་གཤེགསཆོས་ཀྱི་སྐུམངའསྲསབཅསདང་། །ཕྱག་འོསཀུན་ལགུས་པས་ཕྱག་འཚལཏེ། །བདེ་གཤེགསསྲསཀྱིསྡོམ་ལའཇུག་པནི། །ལུང་བཞིནམདོར་བསྡུསནསནིབརྗོད་པར་བྱ། 

1.1 Respectfully, I prostrate to the Blissfully Gone (Buddhas) endowed with Dharmakaya, as well as to their (bodhisattva) offspring and to everyone worthy of prostration. Let me explain (how to) engage in the Blissfully Gone offsprings' code, which I’ve compiled and condensed in accord with Buddhas’ words.


སྔོན་ཆདམ་བྱུང་བཡངའདིརབརྗོད་མེད། །སྡེབ་སྦྱོརམཁས་པབདགཡོད་མིནཏེ། །དེ་ཕྱིརགཞན་དོནབསམ་པབདགམེད། །རང་གིཡིདལ་བྒོམཕྱིརངསའདིབརྩམས

1.2 I’ve nothing to say here that’s not come before, and I lack any skill in the crafting of verse; yet, though I lack even the thought to help others, I’ve composed this to familiarize my mind.


དགེ་བབསྒོམཕྱིརབདག་གིདད་པི་ཤུགས། །འདི་དགགིསཀྱངརེ་ཞིགའཕེལ་འགྱུ། །བདགདངསྐལ་བ་མཉམ་པགཞནགྱིསཀྱང་། །ཅི་སྟེའདི་དགམཐོངདོན་ཡོདའགྱུར། 

1.3 For, due to acquaintance with what is constructive, the force of my belief may increase for a moment, even just through these (words). And if others, equal to myself in fortune, happen to see them, perhaps they might find them meaningful (too).


དལ་འབྱོརའདི་ནིརྙེད་པཤིན་ཏུ་དཀའ། །སྐྱེས་བིུ་དོནསྒྲུབ་ཐོབ་པར་ྱུར་པ། །གལ་ཏེའདི་ལཕན་པབསྒྲུབས། །ཕྱིསའདི་ཡངདགའབྱོར་པག་ལ་འགྱུར

1.4 Having gained this (body with) respites and enrichments, so hard to find, which can fulfill the wishes of (every) being, if, in this (lifetime), I don’t actualize its benefits, when later will a perfect endowment with one come?


ཇི་ལྟརམཚན་མོམུན་ནགསྤྲིན་རུམ། །གློགའགྱུསྐད་ཅིགརབསྣངསྟོན་པལྟར། །དེ་བཞིནསངས་རྒྱསམཐུཡིསབརྒྱལམ། །འཇིག་རྟེནབསོད་ནམསབློ་གྲོསཐང་འགའའབྱུང་།  

1.5 Just as a flash of lightning on a dark, cloudy night, for an instant, brightly illuminates all; so, in this world, through the might of the Buddhas, a positive attitude rarely and briefly appears.


དེ་ལྟསདགེ་བཉམ་ཆུངཉིདརྟགསྡིག་པསྟོབས་ཆེནཤིན་ཏུམི་བཟད་པ། །དེ་ནིརྫོགས་པའི་བྱང་ཆུབསེམསམིན་པ། །དགེགཞནགང་གིསཟིལ་གྱིས་གནོན་པའགྱུར

1.6 Thus, constructive (behavior) is constantly weak, while negative forces are extremely strong, and most unbearable. Except for a full bodhichitta aim, can anything else constructive outshine it?


བསྐལ་པདུ་མརརབདགོངསམཛད་པཡི། །ཐུབ་དབངརྣམསཀྱིསའདི་ཉིདཕན་པགཟིགས། །འདིསནིཚད་མེདསྐྱེ་བོའི་ཚོགསརྣམསཀྱིས། །བདེ་མཆོགབདེ་བླག་ཉིད་དུཐོབ་པ་བྱེ

1.7 The Kings of the Sages, having thoroughly reflected for many eons, have seen this very (mind) to be of (best) help, for by it, limitless masses of beings will quickly and easily attain Supreme Bliss.


སྲིད་པའིསྡུག་བསྔལ་བྒྱཕྲགགཞོམའདོདཅིང་། །སེམས་ཅནམི་བདེ་བ་བར་དོད་པདང་། །བདེམང་བྒྱཕྲགསྤྱོད་པའདོད་པཀྱང་། །བྱང་ཆུབ་སེམསཉིདརྟག་ཏུགཏངམི་བྱ

1.8 Those who wish to destroy the hundreds of sufferings of compulsive existence, those who wish to dispel the sorrow of limited beings, and those who wish to enjoy the hundreds of states of much happiness, will never give up the bodhichitta aim.

 

བྱང་ཆུབ་སེམསསྐྱེསགྱུར་ནསྐད་ཅིག་གིས། །འཁོར་བི་བཙོན་རར་བམས་པའི་མ་ཐགརྣམས། །བདེ་གཤེགསརྣམསཀྱིསྲསཞེསབརྗོད་བྱཞིང་། །འཇིག་རྟེནལྷམི་བཔསཕྱག་བྱའགྱུར 

1.9  The moment miserable beings bound in the prison of uncontrollably recurring samsara develop a bodhichitta aim, they’re called spiritual offspring of the Blissfully Gone, and become figures to be honored by the gods of this world, as well as by men.


གསེར་འགྱུར་རྩིཡིརྣམ་པམཆོགལྟ་བུ། །མི་གཙངལུསའདིབླངསནསརྒྱལ་བི་སྐུ། །རིན་ཆེནརིན་ཐང་མེད་པ་བསྒྱུར་བ། །བྱང་ཆུབ་སེམསཞེས་བྱ་བརབ་བརྟནཟུང་། 

1.10 Like the supreme creation of a gold-making elixir, this unclean body, having been taken, will be transformed into the priceless gem of a Triumphant One’s body. So, firmly gain hold of what’s known as bodhichitta. ....


འགྲོ་བི་དེད་དཔོནགཅིག་པུཚད་མེདབློ། །ལེགས་པརཡོངས་སུབརྟགས་ནརིནཆེ་བ། །འགྲོ་བི་གནསདང་བྲལ་བའདོད་པརྣམས། །རིན་ཆེནབྱང་ཆུབ་སེམསལེགསབརྟན་པོཟུངས། 

1.11 Since the immeasurable mind of the sole Navigator for wandering beings has (seen) its precious worth upon examining fully; please, anyone wishing to be parted from the plights of wandering beings: gain hold, truly firmly, of (this) gem, bodhichitta.


དགེ་བགཞན་ཀུནཆུཤིངབཞིན་དུནི། །འབྲས་བུབསྐྱེད་ནསཟད་པའགྱུར་བཉིད། །བྱང་ཆུབ་སེམསཀྱིལྗོནཤིང་རྟ་པར་་། །འབྲས་བུའབྱིནཔསམི་ཟདའཕེལ་བར་འགྱུར

1.12 Everything else that’s constructive resembles the plantain tree: having given birth to its fruit, it’s depleted. But the tree of bodhichitta forever bears fruit and, never depleted, it grows ever more.


སྡིག་པཤིན་ཏུམི་བཟདབྱས་ནཡང་། །དཔའལ་བརྟེན་ནསའཇིགས་པཆེན་པོལྟར། །གང་ལ་བརྟེན་ནསཡུདཀྱིསསྒྲོལའགྱུར་བ། །དེ་ལབགཅནརྣམསཀྱིསཅིསམིབསྟེན

1.13 Even if they’ve committed extremely unbearable negative acts, why don’t the caring rely on that which, when relied on, will instantly free them, like relying on a hero when greatly afraid.


དེས་ནི་དུསམཐའི་མེབཞིནསྡིགཆེནརྣམས། །སྐད་ཅིག་གཅིག་གིསངེས་པསྲེག་པ་བྱེ། །དེཡིཕན་ཡོནདཔག་ཏུ་མེད་པདགབྱམསམགོནབློདང་ལྡན་པནོརབཟང་བ། 

1.14 Like the time-ending fires, it burns off with certainty, in an instant, enormous negative karmic force. With wisdom, the Guardian Maitreya has explained its fathomless benefits to Sudhana.


བྱང་ཆུབ་སེམསདེམདོར་བསྡུས། །རྣམ་པ་གཉིསསུཤེས་བྱསྟེ། །བྱང་ཆུབ་སྨོན་པའི་སེམསདངནི། །བྱང་ཆུབའཇུག་པ་ཉིདཡིན་ནོ།

1.15 Bodhichitta is to be known, in brief, as having two aspects: a bodhichitta aim that aspires to enlightenment and a bodhichitta that’s engaged with (attaining) enlightenment.


འགྲོ་བར་འདོདདངའགྲོ་བཡི། །བྱེ་བྲགཇི་ལྟརཤེས་པལྟར། །དེ་བཞིནམཁས་པའདི་གཉིསཀྱི། །བྱེ་བྲགརིམ་བཞིནཤེས་པར་བྱ། 

1.16 As is understood by the distinction between aspiring to go and (actually) going, so the learned understand the distinction between these two to be as if stages.


བྱང་ཆུབ་སྨོན་པའི་སེམསལསནི། །འཁོརཚེའབྲས་བུཆེའབྱུངཡང་། །ཇི་ལྟརའཇུག་པི་སེམསབཞིན་དུ། །བསོད་ནམསརྒྱུནཆགསའབྱུང་བམིན

1.17 Although great fruits arise, even in recurring samsara, from an aspiring bodhichitta aim, positive force doesn’t accrue without interruption as it does with an engaged bodhichitta aim.

 

གང་ནབཟུངསྟེསེམས་ཅནཁམས། །མཐའ་ཡསརབ་ཏུདགྲལ་བི་ཕྱིར། །མི་ལྡོག་པཡིསེམས་ཀྱིསུ། །སེམསདེ་ཡངདགབླངསགྱུར་པ

1.18 As soon as someone perfectly gains hold of that mind, with the thought never to turn back from totally liberating infinite realms of limited beings,


དེ་ནསབཟུངསྟེགཉིདལོགགམ། །བགམེདགྱུརཀྱངབསོད་ནམསཤུགས། །རྒྱུནམིཆད་པདུ་མཞིགནམ་མཁའམཉམ་པརབ་ཏུའབྱུང་། 

1.19 From that time onward, whether asleep or even not caring, a profusion of positive force gushes forth, without interruption, equal to space.


འདི་ནིའཐད་པདང་བཅས་པར། །ལགབཟངགིསནིཞུས་པལས། །དམནམོསསེམས་ཅན་དོནགྱིཕྱིར། །དེ་བཞིན་གཤེགས་པཉིདཀྱིསགསུངས

1.20 For the sake of limited beings admiring modest (aims), the Thusly Gone (Buddha) himself has proclaimed that this is correct in The Sutra Subahu Requested.

 

སེམས་ཅན་རྣམསཀྱིཀླདནདཙམ། །བསལལོསྙམ་དུབསམན་ཡང༌། །ཕན་འདོགསབསམ་པདང་ལྡནཏེ། །བསོད་ནམསདཔག་མེདལྡནའགྱུར། 

1.21 If having a thought to be of help, even thinking, "May I relieve limited beings merely of headaches," comes to have fathomless positive force,


སེམས་ཅནརེ་རེའིམི་བདེ་བ། །དཔག་ཏུ་མེད་པབསལའདོདཅིང༌། །རེ་རེཡོན་ཏནདཔག་མེདདུ། །བསྒྲུབ་པའདོད་པསྨོས་ཅི་དགོས། 

1.22 What need to mention the wish to relieve each and every limited being of fathomless miseries, and the wish to help each and every limited being to actualize fathomless good qualities.


ཡང་ནཡངརུང༌། །སུ་ལའདི་འདྲི་ཕན་སེམསཡོད། །ལྷདངདྲང་སྲོངརྣམསཀྱང་རུང༌། །ཚངས་པལ་ཡངའདིཡོདདམ

1.23 Who has such an altruistic mind as this? Do even fathers? Do even mothers? Do even gods and sages? Does even Brahma have it?

 

སེམས་ཅནདེ་དངཉིདསྔོན། །རང་གི་དོནདུའདི་འདྲི་སེམས། །རྨི་ལམདུཡངརྨི། །གཞན་གྱི་དོནདུག་ལསྐྱེ

1.24 If those limited beings, even in their dreams, have never before dreamt of such a mind (even) for their own sakes, how would it have arisen for the sakes of others?

 

གཞན་དགརང་གི་དོནདུཡང༌། །མི་འབྱུངསེམས་ཅན་དོནསེམསགང༌། །སེམས་ཀྱིརིན་ཆེནཁྱད་པརའདི། །སྔམེད་པི་རྨཅིགའཁྲུངས། 

1.25 This extraordinary jewel of the mind – a mind for the sake of limited beings, which in others doesn’t arise for even their own sakes – crystallizes as something of unprecedented wonder.


འགྲོ་བ་ཀུནགྱིདགའ་བི་རྒྱུ། །སེམས་ཅནསྡུག་བསྔལརྩིགྱུར་པ། །རིན་ཆེནསེམས་ཀྱིབསོད་ནམསགང༌། །དེ་ལཇི་ལྟརགཞལགྱིསལང༌། 

1.26 How can the positive force of a jewel-like mind, which is the cause of happiness for all wandering beings and the elixir for the sufferings of limited beings, be something whose measure can be taken?


ཕན་པ་བསམ་པ་ཙམགྱིསཀྱང༌། །སངས་རྒྱསམཆོདལསཁྱདའཕགས། །སེམས་ཅནམ་ལུསཐམས་ཅདཀྱི། །བདེདོནབརྩོན་པསྨོས་ཅི་དགོས

1.27 If merely a thought to be of help is more especially noble than making offerings to the Buddhas, what need to mention striving for the sake of the happiness of all limited beings without exception?

 

སྡུག་བསྔལའདོརའདོདསེམསཡོདཀྱང༌། །སྡུག་བསྔལཉིདམངོན་པརརྒྱུ །བདེ་བའདོདཀྱངགཏི་མུགཔས། །རང་གིབདེ་བདགྲལྟརའཇོམས། 

1.28 Although having the mind that wishes to shun suffering, they rush headlong into suffering itself. Although wishing for happiness, yet out of naivety, they destroy their own happiness as if it were a foe.


གང་ཞིགབདེ་བས་ཕོངས་པདང༌། །སྡུག་བསྔལམངལྡནདེ་དག། །བདེ་བཀུནགྱིསཚིམ་པདང༌། །སྡུག་བསྔལ་ཐམས་ཅདགཅོད་བྱེདཅིང༌། 

1.29  For those who are destitute of happiness and who have many sufferings, it satisfies them with all happiness, cuts off all suffering,


གཏི་མུགཀྱངནིསེལ་བྱེ་པ། །དེ་དངདགེམཚུངསག་ལཡོད། །དེ་འདྲི་བཤེསཀྱངག་ལཡོད། །བསོད་ནམསདེ་འདྲག་ལཡོད། 

1.30 And eliminates even their naivety. Where is there anything comparably constructive as that? Where is there even such a friend as that? Where is there even such a force as positive as that?


ཕནབཏགསལནྡོགང་ཡིན་པ། །དེ་ཡངརེ་ཞིགབསྔགས་འོས། །བཅོལེགས་པར་བྱེད་པཡི། །བྱང་ཆུབ་སེམས་དཔའསྨོས་ཅི་དགོས། 

1.31 If some consider as worthy of praise even someone who’s paid back for helping, what need to mention a bodhisattva who does good without seeking (anything in return)?


འགྲོ་བཉུངཟདི་ཟསསྦྱོར་བ། །སྐད་ཅིགཟསཙམསྦྱིན་པ་བྱེ་པ་དང༌། །བརྙསབཅསཉིནཕྱེད་འགྲངས་པ་བྱེ་པ་ཡང༌། །དགེ་བབྱེད་པཡིནཞེསསྐྱེ་བོབཀུར། 

1.32 People honor as someone who acts constructively someone who only briefly gives merely a morsel of meager food in a demeaning manner to a few wandering beings, satiating them for half a day.


སེམས་ཅནགྲངསམཐའ་ཡསདུསརིང་དུ། །བདེ་བརགཤེགསཀྱིབདེ་བབླ་ན་མེད། །ཡིདལ་བ་པ་མཐའ་དགརྫོགས་བྱེད་པ། །རྟག་ཏུསྦྱིན་པལྟཞིགསྨོས་ཅི་དགོས། 

1.33 What need to mention someone who constantly looks to give, for an eternity of time, the peerless bliss of the Blissfully Gone (Buddhas) to endless numbers of limited beings, fulfilling the wishes of all their minds?


གང་ཞིགདེ་འདྲི་རྒྱལ་སྲསསྦྱིན་བདག། །གལ་ཏེངནསེམས་སྐྱེད་པར་བྱེ་པར་། །ངནསེམས་བསྐྱེད་པི་གྲངསབཞིནབསྐལ་པནི། །དམྱལ་བགནས་པའགྱུརཞེསཐུབ་པགསུངས

1.34 The Sage has said that if someone generates negative thoughts toward a philanthropist offspring of the Triumphant like that, that person will remain in a joyless realm for as many eons as the number of negative thoughts that were spent.

 

འོནཏེགང་ཞིགཡིདརབདང་བྱེ། །དེཡིའབྲས་བུདེ་བསལྷག་པརའཕེལ། །རྒྱལ་སྲསརྣམསདོགལ་ཆེན་པོཀྱང༌། །སྡིག་པམི་འབྱུངདགེ་བངང་གིའཕེལ། 

1.35 However, if someone has an extremely clear-minded (belief in such persons), its fruits will multiply far more than that. For even in the most acute situations, Triumphant’s offspring never will generate anything negative. Rather, their positive actions naturally increase.


གང་ལསེམས་ཀྱིདམ་པརིན་ཆེནདེ། །སྐྱེས་པདེཡིསྐུཕྱག་འཚལཞིང༌། །གང་ལགནོད་པབྱསཀྱངབདེའབྲེལ་བ། །བདེ་བའི་འབྱུང་གནསདེ་ལསྐྱབས་སུ་མཆི། 

1.36  I prostrate to the bodies of those in whom the sacred state of mind, the gem, has arisen. I take safe direction from those sources of bliss who join to bliss even those who harm them.


བྱང་ཆུབ་སེམས་དཔའི་སྤྱོད་པ་ལ་འཇུག་པལས། བྱང་ཆུབ་སེམསཀྱིཕན་ཡོནབཤད་པཞེས་བྱ་བསྟེལེའུདང་པོའོ། །