Instructions on Parting from the Four Attachments

By Sakya Pandita












SP4A-Source

SP4A-Translation 

tradition_pandita2.jpg


ས་སྐྱ་པཎྜི་ཏ་ཀུན་དགའ་རྒྱལ་མཚན


༄༅། [SP4A-T] ས་སྐྱ་པཎྜི་ཏ་ཀུན་དགའ་རྒྱལ་མཚནགྱིསམཛད་པི་ཞེན་པ་བཞི་བྲལགྱིགདམས་པ། །

Sakya Paṇḍita’s Instruction on Parting from the Four Attachments

 

༄༅། [SP4A-H] བླ་མ་དམ་པི་ཞབསཕྱག་འཚལ་ལོ

 I prostrate at the feet of the noble lama!


[SP4A-1] སྤྱིརདལ་འབྱོརགྱིལུསཐོབ། སངས་རྒྱས་ཀྱི་བསྟན་པ་རིན་པོ་ཆེདངའཕྲད། བཅོས་མ་མ་ཡིན་པི་བློ་སྐྱེནས། དམ་ཆོསཕྱིན་ཅི་མ་ལོག་པཅིགབྱེདདགོས་པ། དེ་ལཞེན་པབཞིདང་བྲལ་བགཅིགཉམས་སུ་ལེནདགོས། 

Having obtained a body with all the freedoms and advantages, encountered the precious teachings of the Buddha, and genuinely aroused the right attitude, now we need to put the Dharma into practice without any mistake. For this, we must take to heart and practise the ‘Parting from the Four Attachments’.


[SP4A-2] དེ་གང་ཞེ་ན། ཚེ་འདི་ལམ་ཞེན་པཁམས་གསུམ་འཁོར་བམ་ཞེན་པ། བདག་གི་དོནམ་ཞེན་པ། དངོས་པོ་དང་མཚན་མམ་ཞེན་པའོ། 

What exactly does this imply?

—not being attached to the present life;

—not being attached to the three realms of saṃsāra;

—not being attached to your own self-interest;

—and not clinging to some true reality in things and their characteristics


[SP4A-3] དེ་བཤད་ན། ཚེ་འདིཆུའི་ཆུ་བུརདང་འདྲ་བས། ནམ་འཆི་ངེས་པ་མེདཔསཞེན་པབྱརིནམི་ཆོག 

To explain this further:

It is futile to be attached to this life, since it is like a bubble on water, and the time of our death uncertain.


[SP4A-4] ཁམས་གསུམ་འཁོར་བའདིདུགགིའབྲས་བུདང་འདྲ་བསའཕྲལཞིམཡངཕུགས་སུགནོད་པསྐྱེལ། སུཞེན་པབྱེད་པཚོའཁྲུལ། 

These three realms of saṃsāra are like a poisonous fruit, delicious at first, but ultimately harmful. Anyone who is attached to them must be deluded.


[SP4A-5] རང་གི་དོནཞེནདགྲ་བོསབུ་ག་པ་དང་འདྲ། འཕྲལདགའ་དགའབྱེདཀྱང༌། ཕུགས་སུརང་ལགནོད་པསྐྱེལངེས། དེས་ནརང་དོནཞེནནའངའཕྲལ་བདེཡངཕུགས་སུངན་སོངདུའགྲོའོ། 

Attachment to your own self-interest is like nurturing the child of an enemy. It may bring joy at first, but in the end only leads to ruin. Just so, attachment to your own welfare brings happiness in the short term, but eventually leads you to the lower realms.


[SP4A-6] དངོས་པོ་དང་མཚན་མམངོན་པརཞེན། སྨིག་རྒྱུཆུརའཛིན་པདང་འདྲ། འཕྲལཆུརསྣངཡངཁརབཏུངརྒྱུ་མེད 

Clinging to true existence in things and their characteristics is like perceiving water in a mirage. For a moment it looks like water, but there is nothing there to drink. 


[SP4A-7] འཁོར་བའདིབློ་འཁྲུལ་པསྣངཡང༌། ཤེས་རབཀྱིསབརྟགས་ནངོ་བོར་གྲུབ་པཅི་ཡང་མེད། 

This saṃsāric existence does appear to the deluded mind, yet when it is examined with discriminating awareness, nothing, nothing at all, is found to have any intrinsic existence. 


[SP4A-8] དེས་ནའདས་པསེམསམིགཞུག །མ་འོངས་པ་ལསེམསམིགཞུག །ད་ལྟར་བརྣམ་པར་ཤེས་པམིགཞུག་པགཅིགགོ་བར་བྱནས། ཆོས་ཐམས་ཅདསྤྲོས་བྲལདུཤེས་པར་བྱའོ། 

So, having come to an understanding where your mind does not dwell in the past, the future, or the present, you should recognize all phenomena as naturally free from any conceptual complexity.


[SP4A-9] དེ་ལྟར་བྱསཔསཚེ་འདི་ཉིད་ལམ་ཞེན་པངན་སོངདུ་མི་སྐྱེ། ཁམས་གསུམ་འཁོར་བམ་ཞེན་པའཁོར་བམི་སྐྱེ།  བདག་གི་དོནམ་ཞེན་པཉན་རངདུ་མི་སྐྱེ། དངོས་པོ་དང་མཚན་མམ་ཞེན་པམྱུར་དུམངོན་པར་རྫོགས་པའཚང་རྒྱའོ། །

If you act in this way,

—by relinquishing attachment to this life, there will be no more rebirth in the lower realms,

—by relinquishing attachment to the three realms of saṃsāra, there will be no more rebirth in saṃsāric existence,

—by relinquishing attachment to your own self-interest, there will be no more rebirths as a śrāvaka or pratyekabuddha.

—finally, through abandoning any clinging to reality in things and their characteristics, you will swiftly attain complete and perfect buddhahood.


[SP4A-10] ཞེན་པ་བཞི་བྲལགྱིགདམས་ངགཕྱིན་ཅི་མ་ལོག་པ། དཔལ་ས་སྐྱ་པ་ཆེན་པོི་ཐུགསཀྱིདགོངས་པས་སྐྱ་པཎྜི་ཏམཛད་པརྫོགསསོ།། །།

This completes Sakya Paṇḍita’s unerring instruction on the ‘Parting from the Four Attachments’, the enlightened intent of the glorious Sachen Kunga Nyingpo.


 Rigpa Translations, 2011.